مصاحبه با رتبه 3 سیستم

در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع سال 1398

زبان آمار و احتمال تحقیق 1و2 دروس تخصصی ریاضی اقتصاد 1و2 تئوری مدیریت معدل موثر
71.11 73.68 21.67 0 0 55 0 17.08

 

رتبه کد ضریب 1 رتبه کد ضریب 2 رتبه کد ضریب 3 رتبه کد ضریب 4 رتبه کد ضریب 5
176 3 29 184 28

 

کمی خود را معرفی کنید و بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

مهدیه رحمتی هستم. ورودی 92 صنایع علم و صنعت

 

 

در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود؟

خیلی درسخون نبودم چون تا مدت ها علاقه ای به صنایع نداشتم. اواخر بیشتر درس میخوندم و معدل بالای 17داشتم

 

 

چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو دانشجوها و فشار خانواده و جامعه و … باعث این انتخاب شد…

کاملا تصمیم خودم بود. در واقع دو سال هم به تعویق انداختم تا مطمئن شم. ابتدا قصد تغییر رشته به معماری داشتم و کل تابستون پارسال رو درگیر تحقیق و صحبت راجب ارشد معماری بودم (هنوز هم برای پیامای کلاساش میاد ). اما نهایتا تصمیمم عوض شد و اواخر تابستون تصمیم گرفتم ارشد صنایع بخونم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل پ

 

 

از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

تیر و مرداد هنوز تصمیم به کنکور دادن نداشتم

 

شهریور و مهر کم کم تصمیمم مشخص شد خواستم لغت زبان رو شروع کنم ولی نکردم
آبان و آذر کلاس های ترم پاییز شروع شد ولی بجز مطالعه جزوه ها بیشتر نمیخوندم. در واقع آمار و تحقیق میخوندم ولی تست نزده بودم هنوز. درس خوندم بالا و پایین داشت. روزی بود 10ساعت هم خوندم ولی به طور میانگین شاید روزی 4-5 ساعت
دی و بهمن جدی تر درس خوندم. از اواخر بهمن هم اقتصاد اضافه شد چون تغییر گرایش دادم به سیستم. در کل روزی 6-7ساعت متوسط
اسفند و فروردین از اواخر اسفند و بخصوص با شروع اردوی عید پژوهش کاملا جدی میخوندم و تمام برنامه های جانبیم رو حذف کردم. متوسط روزی 8ساعت میخوندم و دیگه تمام دروس رو هر روز سعی میکردم بخونم و تست بزنم.
اردیبهشت در واقع هیچی چون از روزی که کنکور تعویق افتاد من تقریبا به مدت 4هفته هیچی درس نخوندم و دوتا آزمون اولی ک اضافه شد رو هم به همین دلیل شرکت نکردم و بعدا خودم توی خونه حل و بررسیشون کردم
خرداد و تیر اوج درس خوندم بود. به طور میانگین روزی 9ساعت میخوندم و کنکورارو بررسی میکردم. در کل دوره درس خوندم دو روز ساعت مطالعم به بالای 12ساعت هم رسید. واقعا سخت بود و بخاطر تعویق کنکور اواخر خیلی دیگه طاقت فرسا شده بود.

 

نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

مدل خاصی برای درس خوندن نداشتم . فردی درس میخوندم تماما. اغلب توی خونه بودم. ولی 8-9روزی رو در اردوی عید شرکت کردم و اونجا درس میخوندن. پاییز و زمستون هم چند روزی رو توی دانشکده صنایع علم و صنعت میخوندم. بعد از تعویق کنکور هم که دوباره میخواستم استارت بزنم چند روز رو رفتم کتابخونه برای اینکه بتونم درس بخونم. 3تا آزمون آزمایشی هم توی زمان بندی از خودم گرفتم که برای اونا هم رفتم کتابخونه.

 

منابعی که برای دانشجویان سال بعد توصیه می کنید، چه منابعی هستن؟

زبان عمومی و تخصصی کتاب لغت جهانشاهی. چندتا آزمون از کتاب واژگان هم زدم. کتاب زبان تخصصی شایان هم گرفتم ولی بجز چندتا درس از اولش نرسیدم بخونم. کلاس آنلاین گرامر جهانشاهی هم شرکت کردم.
آمار و احتمال جزوه های دکتر ایوزیان. دوجلدی آمار و احتمال که من با کلاس حل تمرینشون در واقع ازش تست زدم. جزوه نکته و تست دکتر ایوزیان که معجزست واقعا و تست های کنکور.
تحقیق در عملیات جزوه های مهندس ایمن پور. کتاب های قورت بده مهندس ایمن پور و جزوه نکته تست ایشون. در نهایت هم تست های کنکور.
ریاضی متاسفانه نرسیدم بخونم چون هرچقدرتحقیق کردم به نتیجه نرسیدم و بیخیالش شدم.
اقتصاد خرد و کلان کتاب های دوجلدی دکتر قاسمی برای اقتصاد خرد و کلان. تست هم همونارو زدم. توی خرداد ماه هم تست های کنکور 90تا97 رو زدم.

 

در چه کلاس های پژوهش شرکت کرده اید؟ نتیجه ی شرکت در کلاس ها چطور بوده؟

بله. کلاس های ترم پاییز آمار و تحقیق (مهندسی ایمن پور). و کلاس های نکته و تست ایشون. کاملا مفید بودن برای من و کل آمار و تحقیق رو با کلاس ها یاد گرفتم

 

 

برنامه شخصی شما آیا با آزمون‌ها هماهنگ بود و لزومی در این کار می‌بینید؟

برای من اصلا هماهنگ نبود و به همین خاطر چندتا از آزمون هارو شرکت نکردم. اما به نظرم من اشتباه کردم و هماهنگی با آزمون ها خیلی بهتره.

 

 

روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و …

من هیچ وقت مشکلی با آزمون ها نداشتم. به خاطر اینکه ریاضی رو هم حذف کرده بودم جوری برنامه ریزی میکردم که تقریبا بیش از یک ساعت مونده به پایان آزمون کل دفترچه رو یک دور بررسی کرده بودم و دوباره برمیگشتم از اول باقی سوالات رو حل میکردم. همیشه سوالات سخت یا وقتگیر رو ازش عبور میکردم و در دور اول فقط سوالاتی رو که همون لحظه به ذهنم میرسید میزدم. اینجوری باعث میشد خیالم راحت باشه از اینکه یک دور کل سوالات رو دیدم و با فراغ بال برمیگشتم باقی سوالات رو حل میکردم.

 

شده بود که از درس خوندن خسته شی یا ناامید از نتیجه گرفتن بشی؟ در این شرایط چی کار می‌کردی و چی بود که تو رو به نتیجه گرفتن امیدوار می‌کرد…؟

بله خیلی پیش اومده بود که خسته بشم ولی هیچ وقت ناامید نشدم. از اول تصمیم به کنکور دادن گرفتم که تک رقمی بشم. البته خیلی صبر کردم که این اتفاق بیفته. چون من دیر شروع کرده بودم و تا اواخر بهمن هم تصمیم داشتم بهینه بدم ولی اون موقع تصمیمم عوض شدم و اومدم سمت سیستم و چندتا آزمون طول کشید تا تونستم به رتبه زیر10برسم. باید صبور بود. توی شرایط خستگی به این فکر میکردم که هنوز وقت دارم و باید تا لحظه آخر تلاش کنم پس امیدوار بودم همیشه. کلا آدم امیدواری هستم اغلب.

 

 

بعد از شنیدن خبر تعویق 2 ماهه کنکور، چه برنامه ای برای خودتون داشتید؟

خیلی برنامه ها داشتم گفتم دیگه مرتب درس میخونم و میترکونم ولی یک ماه تمام درس نخوندم. میخواستم ریاضی و اصول مدیریت بخونم که نخوندم نهایتا. و دوباره از 5هفته مونده به کنکور شروع کردم به درس خوندن.

 

 

در دو زمان میخوام بدونم چه رتبه‌ای از خودت متصور بودی؟ یکی نزدیک خرداد و پیش از کنکور و یکی هم تیر و بعد از کنکور؟

من سعی میکردم که رتبه مو تصور نکنم که الکی توقعم از خودم بالا نره و آرامشم سلب نشه. فقط امیدوار بودم. رتبم در دوتا آزمون آخر 7 و 5 شده بودم و کلا هم توی این آزمون ها و هم آزمون هایی که از خودم میگرفتم خیلی بادقت بود عملکردم و تعداد غلطام خیلی کم شده بود. برای همین خیلی امیدوار بودم که نهایتا تک رقمی شم. اما بعد کنکور چون تحقیق و اقتصادش خیلی سخت بود اطمینانی از رتبم نداشتم ولی همچنان امیدوار بودم و در نهایت کنکورم رو از همه آزمون هام بهتر دادم.

 

 

در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

قبل از عید و بعد از تعویق که بله سخت گیری نمیکردم و کمتر درس میخوندم و بیشتر وقت رو صرف تفریح و مشغولیت های دیگم میکردم. اما نزدیک کنکور همه تفریحات رو به صفر رسوندم

 

 

چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

قطعا اول خانوادم که شرایط رو مهیای درس خوندن کردن. بعد هم پژوهش و دکتر ایوزیان

 

 

به نظر شما مشاوره تحصیلی و پیگیری یک مشاور متخصص در مقاطع زمانی مختلف میتونه تأثیر گذار باشه؟

بله. من خودم البته از مشاوره تخصصی استفاده نکردم ولی با اغلب دوستانم که سال پیش کنکور داده بودن و رتبه های برتر پارسال صحبت کرده بودم و مشورت گرفتم.

 

 

تو بحث ارشد مهندسی صنایع، اگه بازم به عقب برگردی برای کنکور همین دپارتمان صنایع پژوهش با این کادر اساتیدرو انتخاب می‌کنی

100درصد

 

برامون از اون چند ماه (خرداد تا اواسط تیر) که احتمالاً هم با کلی فکر و خیال گذشته که چه رتبه‌ای در انتظارمه، بگید؟

من حس خاص  و نگرانی نداشتم وقتم صرف استراحت بعد از کنکور میشد. البته چند شب خواب روزهای قبل کنکور رو میدیدم و کنکور هنوز تموم نشده بود. خیلی حس بدی بود و بیدار که میشدم مشعوف بودم از اینکه تموم شده. چون اواخر دیگه خیلی فشار زیاد بود و سخت میگذشت، گویی هیچ وقت قرار نیست بگذره.

 

 

کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

از زمان تعویق بیشتر استفاده میکردم. اصول مدیریت و ریاضی شاید میخوندم. من تحقیق خیلی کم تست زدم خیلی. تحقیق رو بیشتر وقت میذاشتم. و زبان هم لغت هاش رو کامل میخوندم چون رسیدم کتاب جهانشاهی رو تموم کنم.

 

از الان تا شروع ترم دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد چه برنامه ای برای خودت داری؟

برنامه که زیاده .خوشنویسی و زبان فرانسه رو که برای کنکور متوقف کرده بودم ادامه میدم. انگلیسی میخونم. علاقه دارم کمی هم پایتون کار کنم و شاید کلاس تخصصی هم رفتم. در نهایت هم کم کم برای اشتغال برنامه ریزی میکنم.

 

 

به دکتری هم فکر می­کنی؟

بله. خارج از ایران.

 

 

با شنیدن این کلمات اولین واژه ای که به ذهنت میاد رو بگو

  • مهندسی صنایع: گلابی
  • ایوزیان:  گاد فادر
  • پژوهش: دکتر ایوزیان

 

در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

خوب انتخاب کنید. درست مشورت بگیرید. تا آخرین لحظه ادامه بدید. همیشه امیدوار باشید که حتی در نومیدی هم بسی امید اس.

 

با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.