مصاحبه با رتبه 1 بهینه سازی،1 مالی و 1 مدیریت مهندسی
در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع سال 1398

زبان آمار و احتمال تحقیق 1و2 دروس تخصصی ریاضی اقتصاد 1و2 تئوری مدیریت معدل موثر
82.22 70.18 38.33 61.7 0 0 0 19.42

 

رتبه کد ضریب 1 رتبه کد ضریب 2 رتبه کد ضریب 3 رتبه کد ضریب 4 رتبه کد ضریب 5
1 12 3 1 1

کمی خود را معرفی کنید و بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

با سلام، علی شوندی هستم؛ دانشجوی ورودی 94 رشتۀ مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و ساکن کرج هستم.

 

در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود؟

در ترم­های اول شروع تحصیلم در دانشگاه خوارزمی، درس و دانشگاه رو زیاد جدی نمی‏گرفتم؛ علت اصلی این بود که دروس تعریف شده برام تکراری بودند. در اون دوران بیشتر اوقات کتاب­های خارج از حیطۀ رشتۀ تحصیلیم مطالعه می­کردم. اما پس از گذشت زمان و شروع دروس تخصصی، علاقم به رشتۀ تحصیلیم بیشتر شد و سعی می­کردم برای هر درسی که پاس می­کنم و بهش علاقه دارم کتاب­های مرجع رو مطالعه کنم. معدلم از ترم اول تا هفتم روند صعودی داشت و در کنکور با معدل 97/17 ثبت­نام کردم.

 

چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو دانشجوها و فشار خانواده و جامعه و … باعث این انتخاب شد

به­ هیچ­ عنوان فشار خارجی روم نبود. من تابستون سال کنکور کارآموزی رفتم و پس از اتمام کارآموزی یک پیشنهاد کاری خوب از یک شرکت خوب داشتم؛ اما تصمیم نهاییم رو گرفته ­بودم؛ فضای آکادمیک! کنکور برای من یک پل به سمت دنیای آکادمیک بود. خوشبختانه من در اوایل سال سوم تحصیلم در دانشگاه خوارزمی، گرایش تخصصیم رو مشخص کردم و میدونستم که برای بهتر شدن نیاز به فرصت بیشتر و فضای بهتر دارم و این یکی از اصلی­ترین انگیزه­هام برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی­ ارشد بود.

 

از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

تیر و مرداد از اواسط مرداد 2 الی 4 ساعت روزانه
شهریور و مهر شهریور 2 الی 4 ساعت و مهر 3 الی 5 ساعت روزانه
آبان و آذر 3 الی 5 ساعت روزانه
دی و بهمن 5 الی 6 ساعت روزانه
اسفند و فروردین 6 الی 8 ساعت روزانه (هفته آخر فروردین رو درس نخوندم به علت تعویق)
اردیبهشت نیمه اولش روزی 2 الی 3 ساعت مرور و نیمه دومش 3 الی 5 ساعت روزانه
خرداد هفته اول 4 الی 6 ساعت و از هفته دوم 6 الی 8 ساعت روزانه

نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

همیشه خونه درس می­خو­ندم و به صورت فردی. از کودکی به خودآموزی علاقمند بودم و همیشه با خودآموزی نتیجه خوب می­گرفتم.

 

 

منابعی که برای دانشجویان سال بعد توصیه می کنید، چه منابعی هستن؟

 

 

 

زبان عمومی و تخصصی

 

جلد اول زبان ارشد زیر ذره ­بین دکتر جهانشاهی (لغت)

 

 

آمار و احتمال

 

دوجلدی دکتر ایوزیان (اگه فرصت اضافه داشتید 2000 تست هم بزنید)

 

 

تحقیق در عملیات

 

من در ابتدا از 3 جلد کتاب 2000 تست دکتر زاهدی­سرشت تست زدم و بعد از تعویق کنکور از کتاب زرد (تحقیق 2) مهندس ایمن­پور هم تست زدم. منابع دیگه رو مطالعه نکردم که بخوام توصیه کنم؛ ولی چیزی که مشخصه اینه که با توجه به روند فعلی تحقیق­در­عملیات کنکور، هر کدوم از کتاب­ها که سریع­تر بروز و شبیه به کنکور بشه میتونه کمک بیشتری به بچه­ها بکنه.

 

کیفیت

 

قبل از تعویق کنکور از کتاب دکتر امیری تست زدم و بعد از تعویق از کتاب دکتر ایوزیان. نقطه قوت کتاب دکتر امیری تنوع و کمیت بیشتر سوال­ها هست و نقطه قوت کتاب دکتر ایوزیان شباهت بیشتر به سوال­­های کنکور و یادگیری سریع­تر.

 

پروژه

 

کتاب دکتر زاهدی­ سرشت (در صورتی که کنکورتون تعویق افتاد از کتاب دکتر سبزه ­پرور هم تست بزنید!)

طرحریزی کتاب دکتر نیکوفکر
موجودی کتاب دکتر نیکوفکر
اقتصاد مهندسی قبل تعویق کنکور کتابی نخوندم؛ اما بعد تعویق از کتاب دکتر اسماعیلی تست زدم.

 

در آزمون‌های پژوهش شرکت کردید؟ به نظر شما سطح سوالات، طراحی اساتید تا چه حد شبیه به کنکور ارشد بود؟ در مورد رقابت این آزمون‌ها چی می تونید بگید؟ آیا رقبای اصلی تون رو در این آزمون‌ها دیدید و کلا نتایج و روند شما به نتایج کنکور شبیه بود؟

بله شرکت کردم. سوالات و نتایج تا حد زیادی شبیه به کنکور ارشد بود. تقریبا تمام رقیب­های اصلیم رو در این آزمون­ها دیدم. از 11 آزمون آزمایشی پژوهش 6 تاش رو 1 شدم، بدترین رتبم 6 بود (در گرایش بهینه­ سازی).

 

 

در چه کلاس های پژوهش شرکت کرده اید؟ نتیجه ی شرکت در کلاس ها چطور بوده؟

کلاس حضوری شرکت نکردم. کلاس نکته و تست آنلاین اقتصاد مهندسی رو بعد از عید شرکت کردم. نتیجش مرور و تسلط بیشتر روی مطالب بود.

 

برنامه شخصی شما آیا با آزمون‌ها هماهنگ بود و لزومی در این کار می‌بینید؟

دروس زبان، آمار و احتمال و تحقیق­ در عملیات رو بیشتر با برنامه خودم پیش می­رفتم. ولی دروس تخصصی رو با برنامه آزمون­ها پیش رفتم. بنظرم به­ طورکلی برنامه آزمون­ها برای روند مطالعاتی مناسبه؛ ولی لزومی نداره همه درس­ها دقیقا با برنامه آزمون پیش بره.

 

روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و

سوال آسون و متوسط رو از دست نمی­دادم و سعی می­کردم که سوال­های سخت و وقت­گیر رو برای حل نکردن تشخیص بدم.

 

شده بود که از درس خوندن خسته شی یا ناامید از نتیجه گرفتن بشی؟ در این شرایط چی کار می‌کردی و چی بود که تو رو به نتیجه گرفتن امیدوار می‌کرد…؟

هیچ وقت خسته نشدم. بنظرم هدف آدم­ها رو خستگی­ ناپذیر می­کنه.

 

در دو زمان میخوام بدونم چه رتبه‌ای از خودت متصور بودی؟ یکی نزدیک خرداد و پیش از کنکور و یکی هم تیر و بعد از کنکور؟

باتوجه به نتایج آزمون­ها و مخصوصا آزمون آخر که میانگین 79 درصد (در گرایش بهینه سازی) زدم اعتماد بنفس بالایی داشتم؛ قبل کنکور رتبه 1 و بعد کنکور هم رتبه 1 رو متصور بودم.

 

در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

سال کنکورم فعال­ترین سال تحصیلی و کاری زندگیم بود به طوری که در سال کنکور تجربه کارآموزی، کار، نوشتن مقاله و انجام 2 پروژه سنگین ارتباط دانشگاه با صنعت داشتم. به همین دلیل فرصت خیلی کمی برای تفریح و ورزش داشتم.

 

چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

بدون شک مادرم، خواهرم و پدرم که اگر حمایت و همدلی اونا نبود، این نتیجه رو نمی­گرفتم.

 

به نظر شما مشاوره تحصیلی و پیگیری یک مشاور متخصص در مقاطع زمانی مختلف میتونه تأثیر گذار باشه؟

کاملا بستگی به خود فرد داره. برای من که شناخت مناسب روی خودم و کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع داشتم، بهترین مشاور خودم بودم؛ ولی لزومی نداره نسخه­ای که روی من جواب داده روی دیگران هم جواب بده. بنظرم برای کسی که پایه درسی مناسب، شناخت روی دروس و اراده بالا نداره، مشاور میتونه تاثیرگذار باشه.

تو بحث ارشد مهندسی صنایع، اگه بازم به عقب برگردی برای کنکور همین دپارتمان صنایع پژوهش با این کادر اساتیدرو انتخاب می‌کنی؟

اگر برگردم عقب دوباره در آزمون­های آزمایشی موسسۀ پژوهش شرکت می­کنم.

 

برامون از اون چند ماه (خرداد تا اواسط تیر) که احتمالاً هم با کلی فکر و خیال گذشته که چه رتبه‌ای در انتظارمه، بگید؟

میدونستم که اگر اتفاق غیرمنتظره­ای نیفتاده باشه، به احتمال زیاد رتبه 1 می­شم؛ ولی هرچقدر هم از خودتون مطمئن باشید تا زمان اعلام نتایج یک بی­ قراری در وجودتون هست که نکنه اتفاق غیر منتظره­ای رخ داده باشه.

 

کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

همونطوری که قبلا عرض کردم، سال کنکور بیش از اندازه فعال بودم. از طرفی خوشحالم بخاطر پیشرفت­هایی که داشتم و از طرف دیگه ناراحتم از اینکه از خودم، تفریحم و ورزشم عقب افتادم. یک توصیه خیلی مهم دیگه اینکه حتما سعی کنید با هدف بیاید تو این مسیر؛ اگر هدفی وجود نداشته باشه هرلحظه ممکنه خسته شید یا انگیزتون رو برای ادامه مسیر از دست بدید.

 

از الان تا شروع ترم دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد چه برنامه ای برای خودت داری؟

کارم رو ادامه می­دم. سعی می­کنم مهارت­های خودم رو برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ارتقاء بدم. اگر فرصت کنم یک مقاله می­نویسم یا یک کتاب تخصصی ترجمه می­کنم. و البته به خودم بیشتر می­رسم و سعی می­کنم بیشتر تفریح و ورزش کنم.

 

به دکتری هم فکر می­کنی؟

به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ایران فکر نمی­کنم.

 

با شنیدن این کلمات اولین واژه ای که به ذهنت میاد رو بگو

  • مهندسی صنایع: دنیای بدون انتها
  • ایوزیان:  تعریفشون رو از دوستام خیلی زیاد شنیدم
  • پژوهش: منبع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
  • سربازی: امیدوارم نرم!

 

در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

توصیه اولم همونطوری که قبلا عرض کردم اینه که با هدف بیاید تو این مسیر؛ هدف از همه چیز اهمیت بیشتری داره در مسیر کنکور کارشناسی ارشد.

توصیه دوم اینکه سعی کنید بیشتر تست بزنید و کمتر درسنامه بخونید (خیلیا رو می­دیدم که یک درسنامه رو بارها و بارها می­خوندن و خیلی کم تست میزدن). خوندن درسنامه و خلاصه­برداری مهمه؛ ولی تست زدن مهمتره.

توصیه سوم اینه که سعی کنید آزمون­های سال­های قبل پژوهش (بسته به توان و زمانتون 1 یا 2 سال) رو تهیه کنید و از خودتون آزمون استاندارد بگیرید.

توصیه آخر اینکه سعی کنید در کنار کنکور، کارهای دیگه هم انجام بدید و از پیشرفت در کارهای غیر از کنکور عقب نمونید. این کار خیلی به مدیریت استرس و اعتماد بنفستون کمک می­کنه. اینجوری دیگه دغدغۀ اگر قبول نشم چی میشه رو ندارید؛ چون راه­های زیادی پیش روی خودتون می­بینید. برای مثال از 100% زمانی که در یک سال در اختیار دارید 60 الی 70 درصدش رو برای کنکور بذارید و 30 الی 40 درصدش رو برای پیشرفت در کارهای دیگه صرف کنید.

در آخر میخوام اینو بگم که همه مواردی که عرض کردم نسخه­ای بوده که روی شخص علی شوندی جواب داده و تجربه شخصی خودم بوده؛ برای همین لزومی نداره که این نسخه روی هر شخص دیگه جواب بده. امیدوارم تونسته باشم مطالب مفیدی بگم که برای داوطلبان سال­های آینده کمک­ کننده باشه.

با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.