مصاحبه با رتبه ۱ بهینه سازی،۱ مالی و ۱۱ مدیریت مهندسی

در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع سال ۱۳۹۷

 

زبان آمار و احتمال تحقیق ۱و۲ دروس تخصصی ریاضی اقتصاد ۱و۲ تئوری مدیریت معدل موثر
۴۹ ۶۳ ۲۲ ۵۸ ۰ ۰ ۰ ۱۷.۸۲

 

رتبه کد ضریب ۱ رتبه کد ضریب ۲ رتبه کد ضریب ۳ رتبه کد ضریب ۴ رتبه کد ضریب ۵
۱ ۵۲ ۷۸ ۱ ۱۱

کمی خود را معرفی کنید و بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

علی کوزه گران هستم. دانشجوی سال اخر رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شیراز ورودی ۹۳

 

در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی وضعیت تحصیلی شما به چه صورت بود؟

من چون تا سال سوم مشغول به کار بودم به همین دلیل همیشه از لحاظ درس و نمرات جزو دانشجو های متوسط دانشکده بودم اما از اخر سال سوم که به نیت کنکور کارم رو تعطیل کردم شروع به درس خوندن کردم که باعث شد معدل ترم ۶ من ۱۷.۸ و معدل ترم ۷ من ۱۸.۹ بشه و معدل کل یک نمره بالا بیاد و کنکورم رو در نهایت با معدل ۱۶.۳۴ ثبت نام کردم.

چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو دانشجوها و فشار خانواده و جامعه و … باعث این انتخاب شد

من چون همیشه به صنعت و تولید علاقه داشتم و شاغل بودم در سال های اخر کارشناسی واقعا به این نیاز رسیده بودم که باید سعی کنم شغلم رو در سطوح بالاتر و اصولی تری دنبال کنم و این شد انگیزه ی کنکور دادنم اما پس از گذشت مدتی متوجه شدم که موفقیت در کنکور و تحصیل در بهترین دانشگاه ها چیزی فراتر از اون چیزی که فکرش رو میکردم در اینده شغلیم تاثیر داره.

از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

تیر و مرداد هنوز شروع نکرده بودم
شهریور و مهر اول شهریور استارت کنکور رو زدم و در این ۲ ماه به طور متوسط ساعات مطالعه من حدود ۳۰ ساعت در هفته بود که دروس احتمال و تحقیق و زبان رو جلو میبردم
آبان و آذر با شروع دروس تخصصی ساعت مطالعه من به حدود ۴۰ ساعت در هفته رسید که تا ازمون اول دروس تحقیق و امار تمام و دروس تخصصی هم غیر از پروژه حدود ۷۰ درصدش رو خونده بودم و پروژه هم با ازمونا پیش رفتم.
دی و بهمن دیگه تقریبا به طور کامل تمام دروس رو یکدور خونده بودم و اخر بهمن ماه بود که لغات زبان زیر ذره بین هم تموم شد
اسفند و فروردین اسفند رو بیشتر هدفم رو روی نتیجه گرفتن برای ازمون جامع نیمه دوم گذاشته بودم و فروردین هم تا ۱۷ ام تست های تحقیق امار قبل ۹۰ و سوالات دکترا از سال ۹۲ به بعد رو زدم و از ۱۸ فروردین تا روز کنکور ۱۵ تا ازمون جامع از خودم گرفتم.
اردیبهشت

نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

من چون ساکن خوابگاه بودم در کتابخونه خوابگاه مطالعه میکردم و به صورت فردی و به دوستان کنکوری سال های بعد هم توصیه میکنم که به صورت فردی درس بخونن.

منابعی که برای دانشجویان سال بعد توصیه می کنید، چه منابعی هستن؟

 

 

 

زبان عمومی و تخصصی

 

جلد ۱تا۳ زبان زیر ذره بین دکتر جهانشاهی و کتاب زبان تخصصی دکتر شایان

 

 

آمار و احتمال

 

دو جلدی دکتر ایوزیان

 

 

تحقیق در عملیات

 

جزوه های تحقیق ۱ و ۲ دکتر زاهدی سرشت و دکنر خاکبازان

 

کیفیت

 

من از کتاب دکتر امیری خوندم و کتاب دکتر ایوزیان اخر اسفند ماه چاپ شد که فقط تونستم تستاش رو یکی در میون بزنم اما فکر میکنم کتاب دکتر ایوزیان راحت تر بشه باهاش خوند چون کم حجم تره

 

پروژه

 

کتاب دکتر زاهدی سرشت

طرحریزی کتاب دکتر نیکوفکر و کتابچه ۹۰% پارسه
موجودی کتاب دکتر نیکوفکر و کتابچه ۹۰% پارسه
اقتصاد مهندسی کتاب و جزوه دکتر اسماعیلی

 

در آزمون‌های پژوهش شرکت کردید؟ به نظر شما سطح سوالات، طراحی اساتید تا چه حد شبیه به کنکور ارشد بود؟ در مورد رقابت این آزمون‌ها چی می تونید بگید؟ آیا رقبای اصلی تون رو در این آزمون‌ها دیدید و کلا نتایج و روند شما به نتایج کنکور شبیه بود؟

موسسه پژوهش چون در مهنسی صنایع موسسه کاملا غالب هست به همین علت میشه گفت تمام رقبای اصلی در این ازمون ها شرکت میکنند و به طور مثال در نتایج کنکور تمام رتبه های حداقل یک تا دقیقا همون دوستانی بودند که از ازمون یک اکثرا اسمشون جزو رتبه های برتر ازمونا بود و رقیبای من محسوب میشدند( البته در وهله اول دوستان من محسوب میشدند ) .

سوالات هم در اکثر دروس کاملا استاندارد و مطابق کنکور طراحی میشد گرچه در بعضی موارد و ازمون ها ضعف هایی هم دیده میشد.

 

در چه کلاس های پژوهش شرکت کرده اید؟ نتیجه ی شرکت در کلاس ها چطور بوده؟

گرامر انلاین دکتر جهانشاهی … نکته و تست تحقیق و امار احتمال دکتر خاکبازان که بسیار عالی بود مخصوصا درس تحقیق که من چون خودخوان میخوندم تازه تو عید که این کلاسو رفتم بسیاری از مسائل برام حل شد.

برنامه شخصی شما آیا با آزمون‌ها هماهنگ بود و لزومی در این کار می‌بینید؟

بله برنامه من کاملا هماهنگ بود و باید هم اینطور باشه وگرنه هر ازمون که نرسید به سرفصل ها یه بار روانی برای شما داره که تا بعد عید باید با خودتون حمل کنید.

روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و

من تست های رو در اکثر دروس کامل زدم البته یکی دوتا از درسا یکی در میان موند ولی کار به سخت و اسونی داشتم میزدم همه رو حتی سخت ها اما اگر بعدش میدیدم که فلان سوال اصن کنکوری نیست گرچه شاید حلش هم نتونسته بودم بکنم اما علامت هم نمیزدم دیگه.

شده بود که از درس خوندن خسته شی یا ناامید از نتیجه گرفتن بشی؟ در این شرایط چی کار می‌کردی و چی بود که تو رو به نتیجه گرفتن امیدوار می‌کرد…؟

من همیشه سعی کردم خودمو به واسطه کارای مورد علاقم به کنکور وابسته نگه دارم به همین جهت هم هیچوقت نا امید و خسته نشدم چون بعد از یه مدت اگر برنامه پیوسته داشته باشید عادت میکنید به درس خوندن.

در دو زمان میخوام بدونم چه رتبه‌ای از خودت متصور بودی؟ یکی نزدیک اردیبهشت و پیش از کنکور و یکی هم خرداد و بعد از کنکور؟

من در ازمون اخرم رتبه ۲ شدم و برای کنکور هم از خودم انتظار یک یا دو رو داشتم بعد از کنکور هم چون کنکور ما تو درس تحقیق خیلی عجیب شد و دروس تخصصی هم زیاد غلط داشت خیلی جو بدی بین بچه ها بود اما من بعد از کنکور که درصد گرفتم و درصد تخصصیم بدون جوابای سنجش ۶۳ شده بود دیگه خیالم راحت شده بود که زیر ۵ هستم

 

در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

بله تفریح هم داشتم در هفته یک نصفه روز رو استراحت میکردم اما چون من ساکن تهران بودم و هرازگاهی از شیراز میومدم خونه این خودش برام حکم تفریح بود.

چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

اول از همه بیشترین کمک و قوت قلب رو پدر و مادر و برادرم به من میدادنند و همیشه سعی در تایید تصمیمات من داشتند و این کمک بسیار بزرگی بود برای حفظ اعتماد بنفس در روند مطالعه و همچنین از اقای ارش سرایی مشاور دپارتمان هم خیلی خیلی تشکر میکنم که با صبر و حوصله از همون روز اول تجربیاتشون رو در اختیارم گذاشتن.

به نظر شما مشاوره تحصیلی و پیگیری یک مشاور متخصص در مقاطع زمانی مختلف میتونه تأثیر گذار باشه؟

به نظر من مشاوری که از جنس خود بچه ها باشه به مراتب میتونه کمک بیشتری کنه. پروسه کنکور پر از تصمیم گیری های کلیدیه که اگه این تصمیمات به موقع و درست انجام بگیره منجر به موفیت میشه که این مستلزم یه راهنما و مشاور هست که قبلا تجربه این تصمیمات رو داشته باشه .

تو بحث ارشد مهندسی صنایع، اگه بازم به عقب برگردی برای کنکور همین دپارتمان صنایع پژوهش با این کادر اساتیدرو انتخاب می‌کنی؟

غیر از پژوهش هم مگه هست؟؟

کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

خیر… به نظرم همیشه هر تصمیمی که میگیرید همیشه به این فکر کنید که من درست ترین کاری که میتونستم رو انجام دادم و اینجوری هیچ وقت افسوس چیزی رو نمیخورید.

 

از الان تا شروع ترم دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد چه برنامه ای برای خودت داری؟

کارآموزی دارم و پروژه کارشناسی مونده هر دوتاش هم به اندازه کافی وقتمو پر کرده

 

به دکتری هم فکر می­کنی؟

البته که در ایران نه ….

 

با شنیدن این کلمات اولین واژه ای که به ذهنت میاد رو بگو

  • مهندسی صنایع: چیزی که بهش علاقه دارم
  • ایوزیان:  خدای طراحی تست استاندارد
  • پژوهش: خانواده کنکوری
  • سربازی: اگر قرار به رفتن باشه من مشکلی ندارم باهاش

 

در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

اول این که اصولی درس بخونید و با نظر هر کسی به سرعت تصمیماتتون رو تغییر ندید.

مداوم و پیوسته درس بخونید.

سعی کنید ازمون زیاد بدید ( از ازمونای سالای قبل پژوهش استفاده کنید ).

 

 

 

با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.